Reistips

Reistips

Goed voorbereid op reis gaan, dat vinden wij net zo belangrijk als u.
De reiswereld is iedere dag in beweging. Het kan daardoor voorkomen dat er aanvullingen of correcties op de afgedrukte reistips beschikbaar zijn.

Wijzigingen
Sinds de laatste druk zijn de volgende aanvullingen van toepassing:
– Bij veel luchtvaartmaatschappijen is online inchecken verplicht. Uw reisspecialist kan u hierover meer vertellen.
– Heeft u luchthavenvervoer geregeld? Indien er vluchtwijzigingen optreden dient u deze zelf door te geven.
– Vaak dient er ter plaatse een toeristentaks voldaan te worden van enkele euro’s per persoon per nacht. Deze kosten zijn verplicht en dienen ter plaatse betaald te worden.
– Controleer voordat u op reis gaat of u uw bankpas in het buitenland kunt gebruiken. Gebruik van uw bankpas binnen Europa staat meestal automatisch aan.

Checklist

  • Geldige grensdocumenten / visa
  • Medicijnlijst / medicijnen in handbagage
  • Online ingecheckt? (vaak verplicht!)
  • Verzekeringspasje
  • Thuisblijversinformatie

Inchecken
Het inchecken en de veiligheidscontrole op de luchthaven kosten tijd. Zorg ervoor dat u op tijd op de luchthaven bent. Voor alle bestemmingen raden wij u aan tenminste drie uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Diverse airlines bieden u de mogelijkheid tot het online inchecken. Lees de informatie op uw ticket zorgvuldig door.

Documenten
Uw paspoort dient minstens geldig te zijn tot en met de thuiskomstdatum van de reis. Diverse landen hebben speciale vereisten. In dat geval dient uw paspoort nog 6 of 8 maanden na retourdatum geldig te zijn. Verder hebben sommige landen een visumplicht. Controleer altijd voor vertrek of de vereisten veranderd zijn. Heeft u geen Nederlandse nationaliteit? Neem dan contact op met het betreffende consulaat. Bekijk de gezondheidsrisico’s van uw bestemming op www.ease-travelclinic.nl. Denkt u aan uw medicijnpaspoort/inentingenboekje? Autovakanties: voor sommige landen zijn autobaanvignetten of  eiligheidsvestjes verplicht. Deze kunnen vooraf gekocht worden bij de ANWB of zijn ter plekke beschikbaar. Wij raden u aan om gegevens achter te laten voor de thuisblijvers. Denk hierbij aan vluchtgegevens, overnachtingsadressen en de contactgegevens van de reisorganisatie. Een alleenreizende ouder met kind of vriendje/vriendinnetje mee op vakantie? Denk eraan dat u een ondertekende verklaring nodig heeft. Deze zijn verkrijgbaar op het reisbureau. Zonder deze verklaring kunt u geweigerd worden bij het inchecken.

Verzekeringen
Zorg ervoor dat uw reisverzekering aan uw bestemming is aangepast (Europa- of Werelddekking) en dat uw kinderen zijn bijgeschreven op de polis.
Noteer in ieder geval uw polisnummer en het 24-uurs alarmnummer te noteren. Bewaar bij schade, diefstal of verlies altijd de nota’s.
Neem contact op met uw reisbureau indien u zeer kort voor vertrek uw reis moet annuleren. Mocht u buiten openingsuren de reis willen annuleren dan dient u zich te melden bij de reisorganisatie. Het telefoonnummer staat in de reisdocumenten.

Bagage
Voor iedereen, die vertrekt van – of overstapt op een luchthaven binnen de Europese Unie, gelden regels voor wat meegenomen mag worden in de handbagage. Maximaal 100 milliliter per item en maximaal 1 liter in totaal kan aan boord meegenomen worden in een doorzichtig plastic hersluitbaar zakje. Medicijnen dienen meegenomen te worden in de oorspronkelijke verpakking. Op verzoek moet een doktersrecept overhandigd kunnen worden. Luchtvaartmaatschappijen zijn verantwoordelijk voor verlies, vertraging en beschadiging van ruimbagage. Bij vermissing of beschadiging kunt u zich melden bij de luchtvaartmaatschappij om een P.I.R.-rapport op te laten stellen.

Verkeerde kamer/overboeking
Verkeerde kamer? Wanneer u een kamer heeft geboekt waarvoor u een toeslag heeft betaald, bijvoorbeeld zeezicht, dan dient u deze kamer te krijgen. Mocht dit bij aankomst niet zo zijn, meld dit dan meteen bij de receptie. Indien zij het niet naar tevredenheid voor u oplossen neemt u contact op met de reisleiding/vertegenwoordiger ter plaatse. Mocht het zo zijn dat u niet de kamer krijgt die u geboekt heeft, omdat deze bijvoorbeeld niet meer beschikbaar is, vraag dan een bewijs hiervan aan de reisleiding/dienstverlener. Dit bewijs (klachtenrapport) is nodig om bij terugkomst via het reisbureau restitutie aan te
vragen. Houd er rekening mee dat preferenties nooit 100% gegarandeerd kunnen worden. Overboekt? Hierbij heeft de accommodatieverschaffer de kamer/het appartement dubbel verkocht. Het is altijd vervelend als blijkt dat u niet in de geboekte accommodatie kunt verblijven. Het kan ook in uw voordeel uitwerken.
De reisleiding en/of accommodatieverschaffer proberen ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk opgelost wordt door u een alternatieve accommodatie aan te bieden. Deze moet gelijkwaardig of zelfs beter zijn dan de geboekte accommodatie. Mocht u niet tevreden zijn over de alternatieve accommodatie, dan verwijzen wij u naar de procedure van een klacht.

Klacht
Wij begrijpen dat u een ontspannen vakantie gepland heeft. Het kan voorkomen dat er zich ter plaatse een tekortkoming voordoet die afbreuk doet aan de kwaliteit van uw vakantie. Meld dit zo spoedig mogelijk bij de desbetreffende reisleider of dienstverlener. Wordt het probleem niet naar tevredenheid opgelost, neem dan direct contact op met de vertegenwoordiger ter plaatse. De contactgegevens vindt u terug op de vouchers. Indien er geen oplossing geboden kan worden dient er altijd een rapport op te worden gesteld en door beide partijen ondertekend te worden. Zonder dit rapport kan uw klacht na terugkomst
niet in behandeling genomen worden. Uw klachtenbrief en het bewijs van de reisleiding/dienstverlener moeten uiterlijk één maand na thuiskomst bij het reisbureau afgegeven zijn. Wij vertrouwen erop dat u van een zorgeloze vakantie zult genieten.

Mocht u vervolgens toch nog problemen ondervinden die niet kunnen wachten tot onze reisbureau openingstijden, neem dan contact op met SOS International: 00 31 20 651 5606.

Goede reis!

Uw reisspecialisten van Ervaar Reizen

 

Bel me terug